powiększamy samochody

Praktyczne informacje

Jak szybko można jeździć z bagażnikiem na dachu?

Generalnie, jak w każdej sytuacji na drodze – trzeba zachować zdrowy rozsądek. Wiele zależy oczywiście od ogólnych warunków drogowych. Sama prędkość nie jest tak niebezpieczna jak przeciążenia przy ruszaniu, hamowaniu i zakrętach. Dużym zagrożeniem mogą być także silne podmuchy bocznego wiatru. W Niemczech, kraju najmniej restrykcyjnym w kwestii ograniczeń prędkości, samochodom z ładunkami, boxami czy rowerami na dachu nie wolno przekraczać 130 km/h. Dlatego pamiętaj, że jazda z ładunkiem na dachu powinna być wolniejsza i bardziej płynna niż jazda bez załadowanego bagażnika.

Czy to prawda, że największy hałas towarzyszy jeździe z samym systemem nośnym?

Tak. Niestety jeździe z bagażnikiem na dachu, zwłaszcza przy większej prędkości towarzyszy nieprzyjemny hałas. Jego natężenie jest różne w zależności od samochodu, i bagażnika. Niemniej należy pamiętać o tym, że najgłośniejsza będzie jazda z samymi belkami, i że hałas zmniejsza się kiedy zamontujemy uchwyty rowerowe lub box. Dlatego, o ile nie wozisz na stałe uchwytów rowerowych lub boxa, dla komfortu jazdy i zużycia paliwa - najlepiej zdemontuj belki.

Jak dużo mogę przewozić na dachu swojego samochodu?

Wybierając bagażnik, często bierze się pod uwagę nośność belek. O tym ile możemy załadować na swój samochód decyduje nie tyle wytrzymałość systemy nośnego, ale dachu samochodu, wskazana najczęściej w instrukcji obsługi pojazdu. Najważniejsze jest to żeby nie przeciążać dachu samochodu, i żeby pamiętać, że na obciążenie dachu składa się nie tylko ciężar ładunku, ale także systemu nośnego i akcesoriów.

Czy zakupiony przeze mnie bagażnik będzie też pasował do innego samochodu?

Niektóre bagażniki samochodowe pasują na kilka a nawet kilkanaście samochodów. Inne dają możliwość wymiany jedynie elementów, dzięki czemu, przy zmianie samochodu można dokupić tylko tzw. łapy i wykorzystać belkę. Nie istnieje jednak bagażnik uniwersalny, pasujący na wszystkie samochody. Nawet w przypadku bagażników na relingi, trudno o gwarancję, że bagażnik będzie pasował do innego auta, ponieważ relingi są coraz bardziej zróżnicowane pod względem ich profili. Najważniejszym kryterium przy doborze bagażnika, powinien sposób mocowania bagażnika, który zapewni długie i bezpieczne użytkowanie.

Pamiętaj! Powiększając swój samochód przy pomocy boxa, zwiększasz jego wysokość o około 60 cm, o czym warto pamiętać przy wjeździe do garażu i korzystaniu z podziemnych parkingów!

Jaki typ boxa jest najlepszy do mojego samochodu?

Wybierając box należy przede wszystkim wziąć pod uwagę typ przewożonego ładunku. Jeśli chcemy przewozić narty należy wybrać box nieco dłuższy niż najdłuższa narta. Jeżeli chcemy przewozić typowe bagaże, należy wybrać box krótszy ale szerszy.
Jedynym ograniczeniem wynikającym z typu Twojego samochodu, może być przypadek, kiedy zbyt długi box uniemożliwia otwarcie 3 lub 5 drzwi w samochodach typu kombi lub hatchback.


Jak prawidłowo załadować bagaż do boxa?

Ważne, aby ciężar bagażu czy sprzętu sportowego był rozłożony równomiernie,a najcięższe przedmioty umieszczać na środku. Zabezpiecz ładunek w boksie przy pomocy taśm, które znajdują się na wyposażeniu większości boxów. Pamiętaj, że pokrywa boxa musi się swobodnie zamykać. Zabezpiecz ładunki o ostrych krawędziach, tak, aby nie uszkodziły boxa ani innych ładunków. Oczywiście, nie zapomnij, że zarówno Twój box jak i dach samochodu ma ograniczoną nośność, której nie wolno przekroczyć. Cięższe rzeczy lepiej umieszczać w bagażniku auta – ładunek na dachu podnosi środek ciężkości auta, i zmienia zachowanie pojazdu.

Co to znaczy, że akcesoria lub box można zamontować na wsuwkach?

Tradycyjnym sposobem montażu akcesoriów i boxów są tzw. cybanty. Aluminiowe belki pozwalają na zamontowanie akcesoriów i boxa na wsuwkach, które umieszcza się w profilu belki i w montowanej przystawce. Taki system montażu nie tylko wygląda bardziej elegancko, ale także utrudnia demontaż akcesoriów przez osoby niepowołane. Boxem, który posiada możliwość montażu na wsuwkach jest Inter Pack Carver. Atutem takiego rozwiązania w przypadku boxa jest to, że wsuwka zajmuje bardzo mało miejsca w środku, przez co nie zabiera przestrzeni ładownej w boxie.

Mój rower posiada ramę o bardzo nietypowym przekroju. Jak mogę go przewieźć na dachu samochodu?

Większość dachowych uchwytów rowerowych utrzymuje rower za ramę. Niektóre profile ram utrudniają dobór właściwego uchwytu. Niektóre uchwyty takie jak Giro II mają uniwersalne szczęki dopasowujące się do nawet najbardziej nietypowych ram. Gdyby jednak nie udało się dobrać odpowiedniego uchwytu, zapytaj o uchwyt trzymający rower za korbę pedału lub „za widelec”.

Ile rowerów można przewieźć na dachu samochodu?

W większości przypadków na dachu samochodu, można zmieścić cztery rowery. Pomagają przy tym triki takie jak naprzemienne umieszczenie rowerów, czy zastosowanie uchwytów na wsuwkach. Pamiętaj jednak, aby przede wszystkim nie przekroczyć nośności dachu wskazanej w instrukcji pojazdu. Ciężar na dachu samochodu to nie tylko waga rowerów, ale także uchwytów i systemu nośnego!

Jaki jest najlepszy sposób przewożenia rowerów?

Są trzy sposoby przewożenia rowerów: w uchwytach na dachu, w uchwycie zamontowanym na haku i uchwycie założonym na tylnej klapie. Najpopularniejszym dotąd sposobem jest przewożenie rowerów na dachu. Jest relatywnie rozwiązaniem najtańszym, choć wymaga zainstalowania na dachu poprzecznych belek, tzw. system nośnego. Niestety załadunek rowerów na wysokość dachu przysparza trochę trudności, a jeździe z rowerami na dachu towarzyszą znaczne dodatkowe opory powietrze, co przekłada się zużycie paliwa i poziom hałasu. Najbezpieczniejszym i najwygodniejszym rozwiązaniem są uchwyty na hak, które cieszą się coraz większą popularnością. Co prawda wymagają one instalacji haka, ale ze względu na wygodę i bezpieczeństwo jest to rozwiązanie godne polecenia. Uchwyty na tylna klapę, choć tańsze od tych na hak, nie pozwalają dostać się do bagażnika auta,  a rowery nie są zabezpieczone zamkami.

Pamiętaj! Narty na dachu samochodu mają „jeździć” odwrotnie jak na stoku – czubkami do tyłu!

Mam bardzo wysokie wiązania, które uniemożliwiają mi przewóz nart w uchwycie. Jak mogę je przewozić?

Jeśli przestrzeń pomiędzy dachem auta a wiązaniami jest zbyt mała, należy podnieść uchwyt na belkach. Funkcję tą posiadają przede wszystkim aluminiowe uchwyty narciarskie, których wysokość można wyregulować. Jeżeli Twój uchwyt nie posiada tej funkcji i czeka Cię nowy wydatek, zastanów się nad zakupem boxa, w którym wysokie wiązania nie będą już problem, a przy okazji powiększysz swój samochód.

Pamiętaj, aby po każdym użyciu, umyć i wysuszyć łańcuchy śniegowe, dzięki czemu unikniesz przykrej niespodzianki przy ich kolejnym użyciu.

Czy do doboru odpowiedniego łańcucha wystarczy podać rozmiar opony?

Podstawowym kryterium doboru właściwego rozmiaru łańcucha są wymiary opony, czyli jej szerokość, wysokość, czyli tzw. stopień obniżenia i rozmiar felgi. Jednak w wielu samochodach, przestrzeń pomiędzy oponą a nadkolem jest zbyt mała, dlatego w instrukcjach obsługi tych pojazdów znajduje się zalecenie o użyciu łańcuchów o mniejszych ogniwach, tj. 9 mm. W skrajnych przypadkach nawet takie łańcuchy mogą okazać się nieodpowiednie i użyć dodatkowego „pająka” opinającego łańcuch na kole. Dlatego ze względów bezpieczeństwa należy upewnić się czy producent auta, w ogóle dopuszcza użycie łańcuchów, i jeśli tak, to, o jakiej grubości ogniw.

Mam samochód z napędem na cztery koła. Na którą oś powinienem założyć łańcuchy?

Generalnie łańcuchy zakładamy na koła osi z napędem. Jeżeli jednak samochód ma napęd ma cztery koła, to wystarczy założenie łańcuchów na jedną z osi, wskazaną przez producenta samochodu w instrukcji obsługi.

Co to znaczy, że łańcuch jest z samonaciągiem?

Zakładanie łańcuchów na ogół przebiega w ciężkich warunkach. Zakładając na koło tradycyjny łańcuch, bez systemu szybkiego montażu, musimy go dociągnąć po przejechaniu bardzo krótkiego dystansu. Łańcuchy „nowej generacji” z tzw. samonaciągiem, które dociągają się same, dzięki czemu ich zakładanie jest łatwiejsze i trwa krócej.

Jak szybko można jeździć z łańcuchami?

Przede wszystkim należy pamiętać, że łańcuchów używamy tylko w ciężkich warunkach, w których przecież i tak trudno o szybką jazdę. Producenci łańcuchów podają za graniczną prędkość 50 km/h. Jeżeli możesz jechać szybciej…to znaczy, że nie potrzebujesz łańcuchów. Pamiętaj, aby nie używać łańcuchów na suchej powierzchni.

2015 wszystkie prawa zastrzeżone Interpack.eu